Slovinec Jakov Fak chystá biatlonový comeback - BiatlonMagazín™ - žijeme biatlonom

BiatlonMagazín™ - žijeme biatlonom

Žijeme biatlonom

NAJNOVŠIE SPRÁVY

Featured

13. októbra 2016

Slovinec Jakov Fak chystá biatlonový comeback

Foto: Jakov Fak (Autor: Jerry Kokesh)
Minuloročná sezóna pre neho bola pohromou. Vlastne skôr časť sezóny. Jakov Fak totiž vinou choroby prišiel o rad pretekov, čo sa prejavilo aj na jeho postavení v hodnotení Svetového pohára.

Ročník 2014/2015 zakončil ako tretí najlepší. Mohol tak oprávnene myslieť na to, že by v ďalšej sezóne vyzval Martina Fourcade. Realita však bola úplne iná. Fakovi v celkovom poradí Svetového pohára patrilo až 34. miesto. Zároveň to bolo najhoršie umiestnenie do ročníka 2009/2010.

Pozitívom bolo aspoň vystúpenie na Majstrovstvách sveta, kde sa ukázalo, že pôvodom chorvátsky biatlonista to na lyžiach stále vie. Došiel piaty v stíhacom závode, šiesty vo vytrvalostnom závode a siedmy v hromadnom štarte.


Choroba s vyčerpaním

Samotný Jakov Fak hodnotil svoje výkony jasne. Našiel aj príčinu. "Bola to najhoršia sezóna v mojom živote. Z pretekov v Osle a hlavne z piateho miesta v stíhačke som mal skvelý pocit. Po šampionáte som ale svojmu trénerovi povedal, že končím sezónu. Telo už ďalej nemohlo. "

Na vyčerpanie sa iste podieľala aj choroba z polovice sezóny. "V Antholze som sa po stíhačke necítil dobre, ale musel som ísť štafetu. Klement Bauer bol chorý a nikoho ďalšieho sme nemali. Vedel som, že telo nepracuje tak, ako by malo, pretože tepová frekvencia sa vyhupla až k číslu 183. Prišiel som domov a mal som teplotu 42 stupňov. Dva dni som len strávil v posteli. Nemohol som sa pohnúť. "

Fak bol potom presvedčený, aby zašiel do nemocnice na testy. Tam dokonca skolaboval v čakárni a vypočul si diagnózu: Chrípka. Nasledovalo 10 dní doma v posteli s rúškom a jedlom podávaným len cez dvere.

Voľno a poľavenie

"Veľké úsilie si nakoniec vybralo svoju daň. Potom, čo som v Chorvátsku dva týždne lyžoval, som všetko na päť týždňov zastavil a nerobil nič. " Voľno sa však Fakovi náramne hodilo. Jeho dlhoročná priateľka Matea totiž bola tehotná. "Snažil som sa jej pomôcť a uľahčiť jej tehotenstvo. Stal sa zo mňa chlapec, ktorý je stále doma. "

Z nepríjemných skúseností si Fak celkom iste vzal ponaučenie. "Stále sa učíte. Myslím, že sa budem v biatlone učiť až do konca kariéry. Minulý rok som v príprave robil presne to, čo tréneri povedali, nikdy menej. Povedali 10 opakovaní a ja som ich urobil 11 alebo 12. Dal som do toho všetko, ale s príchodom zimy som nemal nič. Tento rok som trochu poľavil. Nebehám tak rýchlo ako minulú jeseň. Ale myslím, že je to výborné. Zlepšujem sa pomalšie a nebudem tak na vrchole svojej výkonnosti už v septembri, ale až so štartom sezóny. "

Otcovské povinnosti

Fak je známy ako biatlonista, pre ktorého je šport všetko. S narodením dcéry Mily sa to trochu zmenilo. "Bola to naozajstná životná zmena. Je zvláštne teraz mať zodpovednosť za celú rodinu. Potrebujete sa sústrediť a dostať biatlon na chvíľu z hlavy. A keď si vezmem Milu do rúk a hrám sa s ňou, tak zabudnem na biatlon, nepočujem, nevnímam. Sme len my dvaja. To je veľmi pozitívne. A nejaké menšie problémy už potom nie sú vôbec dôležité. Ale zase je teraz ťažšie opúšťať domov. "

Slovinskí fanúšikovia ale môžu zostať v pokoji. Biatlon je pre Faka stále veľmi dôležitou súčasťou života. "Všetko v mojom živote je o biatlone. Ako prvý som sa presunul z môjho domovu do Ľubľany, odkiaľ som bližšie sponzorom a Pokljuke. Druhým krokom je stavba domu neďaleko Blede. Blízko diaľnice, na dosah Ľubľany a ešte bližšie do Pokljuky. Staviam život okolo biatlonu. Je dobré a teším sa z toho, že mi priateľka a rodina rozumie. "


Dovolenka

Len ťažko si možno predstaviť Jakova Faka, ako leží niekde pri mori a jednoducho nič nerobí. K tejto predstave však tento rok v lete nebolo zas tak ďaleko. "Na dovolenku moc nie som, ale naozaj som chcel ísť niekde na pláž. Túžil som po tom, ale zostali sme v blízkosti domova. Keby sme naozaj išli niekde k pobrežiu, tak by som samozrejme po pár dňoch mal chuť ísť niekam do lesa a trénovať. "

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt jakov fak summer

Ako teda Fak odpočíval? "Zbieral som huby. Mám to rád, je to dobré pre koncentráciu. Musíte sa pozerať po určitej farbe v prostredí, kde je veľa podobných farieb. Je to ako streľba - musíte byť sústredení. Užil som si tak aj čas s rodinou. Raz som išiel s Mateou a potom s otcom a bratom. "

Domáci tréning

Nemalo by sa zabúdať, že Jakov Fak pochádza z chorvátskej dedinky Mrkopalj. Tu určite nemal také podmienky ako jeho konkurenti, napriek tomu na toto miesto nedá dopustiť. "Rád jazdím trénovať domov do Chorvátska, pretože tam nemám ideálne podmienky. Je to návrat ku koreňom. Môj otec mi vždy hovoril: Keď je pre teba niečo ťažké, tak si spomeň, odkiaľ pochádzaš. Potom bude všetko oveľa jasnejšie a lepšie, než si myslíš."

V čom teda sú špecifiká tréningu v Mrkopalj? "Som tam sám. Žiadne prepychové terče a veterné zástavky. Len miesto na trénovanie a na sústredenie, viac nepotrebujete. "


Optimista ako vyšitý

Môžeme si byť istí, že 27. novembra v Östersunde uvidíme úplne sústredeného Jakova Faka. Tak ako každý rok. Pre neho špeciálne bude ale tento ročník trochu iný ako tie ostatné. "Pre mňa to bude ťažká sezóna. Niečo ako comeback. Chcem sa vrátil k stabilnej forme a byť zdravý. Potom je každý závod príležitosťou. Úspech závisí hlavne na mne. Vlastne len na mne. "

"Zakaždým, keď idem na štart, tam sám seba presviedčam, že môžem poraziť každého. Ak si neveríte, tak nikdy nikoho neporazíte, " zdôrazňuje Fak kľúč k úspechu.


A aké sú teda Jakovove vyhliadky smerom k štartu zimy? "Som vždy optimistický. Niekedy mám pri pomyslení na sezónu trochu strach, ale väčšinou nie. Vlani som mal štyrikrát antibiotiká a chrípku, vynechal 12 pretekov a aj tak skončil na Majstrovstvách sveta piaty. Stále to mám v sebe! " hodnotí na záver.

Použitý zdroj: www.biathlonworld.com

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára